Yunnan Province

Ontvang updates per email!
Geef hier jouw email adres op:

Tags

Yunnan Province
29 maart
De dag begint rustig, we doen eigenlijk helemaal niks behalve zitten, eten en computeren. Om 16.53u vertrekt onze trein van Guilin naar Kunming, een maar 19 uur durende tocht. Alle adviezen opgevolgd, nemen we een softsleeper en twee bovenbedden. Een ritje NS naar Friesland is stukke duurder! We delen onze coupé met twee chinezen die zodra de trein begint te rijden, al in slaap vallen. Dat is erg fijn, want als ze slapen roggelen en smakken ze tenminste niet. We spelen de hele avond kaartspellen en zijn moe genoeg om redelijk te kunnen slapen.
De volgende ochtend komen we aan in Kunming en gaan naar het hostel. We droppen onze bagage en het eerste wat we gaan doen is onze visa voor Vietnam regelen. Om 13.00u komen we aan bij het Vietnamese Consulaat. Even vergeten dat Chinezen lunchpauze hebben van 12.00u tot 14.00u. We moeten wachten tot we naar binnen kunnen. We lopen wat rond in het gebouw en zien Holland! staan. We wijzen erop en wachten buiten tot het eindelijk tijd is. Tien minuten later komt de meneer van de lobby ons halen en gebaard dat hij ons naar binnen zal brengen. Dat is snel! Als we het kantoor binnenkomen horen we: ‘Goedendag, jullie zien er Nederlands uit.’ Heeft meneer ons naar Holland! gebracht. We zitten daar tot het consulaat open gaat en krijgen zelfs echte koffie! Uiteindelijk vragen we ons visum aan en gaan terug naar het hostel. Daar crashen we neer op de bank en kijken in totaal vier films.

Het is tijd voor een Chinees pretpark. We gaan naar The Minority Village en bekijken de verschillende klederdrachten, huisjes en levenswijzen van alle verschillende volkeren die in China wonen. Aan het eind krijgen we nog een show met dans, muziek en zang.
‘s Avonds gaan we uiteten en eten we HotPot. Een soort fonduën in een kokende soep. Erg lekker!

1 April

Met de bus gaan we naar de Yuantong Temple. Na de tempel lopen we door naar het Green Lake Park en genieten van het lekkere weer. Het is er ontzettend druk en veel mensen zijn in grote groepen aan het dansen, gymen, zingen en muziek aan het maken. Wij besluiten onze danspasjes te testen en gaan meedoen met een groepje dansende opa’s en oma’s. Wij vinden het hilarisch om mee te doen, maar de Chinezen vinden het minsten zo leuk.
Na onze workout halen we ons visum op en maken we ons in het hostel klaar voor onze volgende ervaring: Een overnight sleeper bus naar Lijiang.

Dat hebben we geweten. Het is een gewone touringbus, maar in plaats van stoelen zijn er stapelbedden. Voor zover je het bedden kan noemen… Het zijn hele smalle, veel te korte (chinezen maat) matrassen in een stalen frame. In de bus zijn maarliefst 32 bedden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er maar 32 mensen in kunnen slapen. Bedden kunnen best nog gedeeld worden met kinderen.
We hebben van de 10uur durende rit, misschien wel 1,5uur geslapen. De rest van de tijd hebben we vooral heel veel gaten en hobbels in de weg gehad.
Om 7.00u arriveren we gebroken in Lijiang. Na heel wat moeite komen we in ons Hostel aan en krijgen we een heerlijk ontbijt van Mama Naxi. De rest van de dag dwalen en verdwalen we in het oude Lijiang. Geweldige oude huisjes en ontzettend veel souvenirwinkeltjes en toeristen.

3 April

Fietsen huren! We gaan naar een dorp, Baisha, buiten Lijiang fietsen. De 20 minuten durende fietstocht duurde voor ons 1,5 uur. We werden door iedereen de verkeerde kant opgestuurd en reden alleen maar langs bouwplaatsen. Op het moment dat we denken nu toch echt op de goede weg te zitten, houdt deze plotseling op. Aangekomen in Baisha hebben we wat rondgelopen en zijn na niet te lang weer aan de terugtocht begonnen. Gelukkig hebben de goede weg terug gevonden en nog wel even kunnen genieten van het boerenland met in de verte de Snowy Mountains.

De volgende dag is het vroeg op. We gaan vandaag beginnen aan onze twee-daagse tocht in de Tiger Leaping Gorge. In de bustocht daar naar toe ontmoeten we een Zuid-Afrikaans meisje, Daniëlle en een Chineese jongen, Tony, die hetzelfde gaan doen als wij. Om 11.00 kwamen we aan en begonnen we met zijn vieren te lopen. Wat een uitzicht! Het hoogste punt waar wij liepen was 2670 meter hoog en we keken uit over bergen van wel 5500 meter hoog. De eerste dag was een klim van 900 meter en duurde totaal 7 uur.
De dag erna waren we al na twee uur wandelen bij het einde van de track. We besluiten nog een extra wandeling te maken naar de rivier. Nog een flinke wandeling, met aan het einde een ladder omhoog. We lopen vandaag in totaal 6 uur.
Uitgeput stappen we in de bus terug naar Mama Naxi en eten ‘s avonds in een restaurantje heerlijk yakmeat.

6 April

De eerste dag van het lange reizen. Vandaag hebben we een bustocht naar Dali van 5 uur. We komen aan het einde van de middag aan in de stad. Nog even wat tijd om een beetje in het oude deel van de stad rond te lopen. Helaas begint het na al het mooie weer van de laatste dagen te regenen. We geven het rondkijken gauw op en gaan op tijd ons bed in. Morgen is het weer vroeg op.

Omdat er wat mis ging met het ontbijt, rennen we naar onze bus die ons op tijd naar Kuming moet brengen, want daar moeten we vanavond een nachttrein nemen. De bustocht duurt 6 uur en gesloopt komen we aan in Kunming. Een paar uur wachten bij het hostel waar we eerder verbleven en dan naar het station. Geleerd van de vorige treinreis hebben we nu een boven en onder bed en uiteraard weer softsleeper. We hebben geluk en delen een coupé met zijn tweeën.

De treinreis naar Nanning duurt 14 uur en we komen om 5.30u aan in de onbekende stad. Gelukkig is het internationale busstation in de buurt. Om 7.30 begint de 8 uur durende reis naar Hanoi, Vietnam. Dit met een goed verzorgde busmaatschappij met gratis watertje, gratis lunch om 10.30u, Engelse film en elektrische karretjes bij de grensovergang. Vietnam inkomen duurt gelukkig maar een uur en dan weer in de volgende bus.
Om 16.00u komen we gelukkig aan in het hotel en gaan helemaal gebroken, maar toch ook wel een beetje zenuwachtig ons bed in. Want…

… morgen komen een papa, een mama en Femke!!

Er zijn 4 reacties op “Yunnan Province”

1. Bernadette says:

Ha meisjes,

Ondanks dat we de verhalen al een beetje wisten via de skype is het heerlijk om nog een keer mee te mogen reizen.Ook genieten we van de foto’s van jullie en de omgeving, prachtig die natuur.
    En nu wij dit lezen zijn jullie begonnen aan een nieuw deel van de reis de eerste drie weken met vijf personen en daarna met drie. Geniet van alles want precies vandaag hebben jullie nog 2 maanden te gaan. Klinkt voor jullie kort maar voor ons best nog lang, maar de weken vliegen om dus geniet dubbel.We kijken weer uit naar het volgende reisverslag en mooie foto’s.Blijf het volhouden ook nu jullie met meer zijn.
    Veel liefs van ons drie uit een zonnig Ouderkerk

2. Joop says:

Van het reizen in deze aflevering wordt je moeier dan van de marathon lijkt me. Ben benieuwd naar het volgende verhaal met drie verse journalisten.

3. conny says:

Hoi allemaal…Nu 5 inmiddels!!
    Net jullie verhaal gelezen… inderdaad supervermoeiend dat reizen…Maar wel de moeite waard toch?
    Schitterende foto’s weer!
    Joop en ik hebben nog spierpijn van de marathon, maar ja dat hoort er allemaal bij hè…
    Hier is het voor de broertjes aardig racefietsweer en voor Joop en Conny aardig ‘naar het werk fietsweer’.
    Ben benieuwd naar wat jullie daar nu allemaal uitspoken….
    Geniet van al het moois, liefs, Conny

4. Jolanda says:

Ha meiden!

Wat leuk dat Femke er nu ook bij is!
    Ik heb al even niet van me laten horen, dus het was een hoop leeswerk voor me, al die verslagen:p Maar ik ben wel een aantal keer op de hoogte gehouden door je ouders in de winkel!
    Wel erg leuk om alles te lezen en mooie foto’s te kijken:D
    Heel veel plezier en groetjes!

xx Jolanda

Laat ook een reactie achter