Van Canberra tot Melbourne

Ontvang updates per email!
Geef hier jouw email adres op:

Tags

Van Canberra tot Melbourne

‘s Ochtends (7 jan) nemen we nog voor de laatste keer afscheid van Chris en Jan. Onze auto wordt ingeladen en we rijden achter Jan aan Sydney uit. Nu gaat onze reis door Australië echt beginnen!

Het is even wennen om de auto op de weg te houden, de berm komt steeds erg dichtbij! Maar hier zijn we gauw aan gewend. Na een klein stukje Highway gaan we gauw richting de kust en genieten van het uitzicht.
De eerste stop is Kumia, waar we de blowholes bekijken en genieten van het mooie uitzicht over zee. We nemen een toeristische route en gaan de bergen in, rijden via Kangaroo Valley richting onze eerste overnahtingsplek Canberra, Capital City. Gelukkig hoeven we niet meteen terug in het backpackers leven te vallen en kunnen wij na ons prinsessenleventje in Sydney in ons volgende prinsessenbed. We kunnen zo lang als we willen bij Robert, een vriend van Chris en Jan, in Canberra verblijven. Weer een eigen kamer, weer een BBQ, weer lekkere biertjes, weer een fles wijn, zelfs nog een cocktail… Wat is het reizen toch zwaar!

De volgende dag neemt Robbert ons mee naar het centrum van Canberra. We gaan één van zijn favoriete wandelingen doen en beklimmen Mount Aislie die op één lijn met the Parliament House, the Old Parliament en the War Memorial ligt. Als we op de top staan hebben we een prachtig uitzicht. We gaan de war memorial en het bijhorende museum nog in en na een heerlijke lunch van pizza en wedges (gekruide, gebakken aardappeltjes met schil, gegeten met chilli saus en zure room) gaan we terug naar het huis van Robert. Hier nemen wij ‘s middags de tijd om onze reis in Australië grof te plannen. En er staat één punt op de agenda, op tijd in Perth zijn om de auto in te leveren. ‘s Avonds wordt er heerlijke pasta maaltijd voor ons gemaakt.

Vandaag gaan we zelf Canberra in. We beginnen in de Art Gallery. Het is een regenachtige dag, dus we zijn blij dat we veel activiteiten binnen kunnen doen. Na een lunch in de regen, in een park, onder een boom bezoeken we the Old Parliament House. Ook nemen we een kijkje bij de Arboriginal Tent Embassy. Dit is een permanent protest van de arboriginals. Meer dan 30 jaar geleden hebben ze een tentenkamp gebouwd voor de deur van het parliament house midden in een prachtig park. De regering gedoogd het en daarom staan ze er nog steeds.
Ook bezoeken we het nieuwe Parliament House. Dit is echt een prachtig gebouw. Als de rondleiding is afgelopen gaan we terug naar de zeilvereniging waar Robert aan het zeilen is en rijden we naar huis.
Op 10 januari pakken we vroeg de auto in en vetrekken we. Na een kwartier maken we een stop bij de Mac. Dit wordt ons wekelijkse uitstapje, om gebruik te maken van het gratis wifi! Veel later dan gepland rijden we uiteindelijk uit Canberra weg.

We vervolgen onze reis naar Batemans Bay, een plaats aan de oostkust. We doen boodschappen en rijden via de kust verder naar het zuiden. Het is heel erg wennen dat we zelf moeten bedenken waar we willen stoppen en waar we even een foto’tje willen schieten. Uiteindelijk komen we aan op onze eerste camping. Een camping met een koude douche, dixie toiletten en afwasbakken met zout water. Gelukkig hebben wij niks te klagen want we kijken uit over het strand en hoeven maar 100m te lopen en we staan in de zee. We bouwen onze Ford Falcon om en slapen de eerste, heerlijke nacht in de auto.

De dag erna vervolgt onze reis zich naar het zuiden. We rijden via een schattig plaatsje Tilba Tilba naar Bega. Hier stoppen we bij een kaasfabriek, want na twee maanden reizen hebben we ontzettend veel trek in een echt stuk kaas. In NZ en AUS is de kaas namelijk niet te eten! Gelukkig is er gratis proeven en daar nemen wij het dan ook maar even van (we blijven toch Nederlanders). Elk stukje kaas wat we konden vinden hebben we geproefd en de twee lekkere kazen hebben we meerdere malen geproefd. Je moet natuurlijk wel weten wat je koopt! We eindigen met een heerlijke kaas, voor niet teveel geld, waar we voorlopig wel weer even mee vooruit kunnen.

We rijden door naar Mallacoota en vragen bij een tankstation waar de camping is waar we heen willen. De meneer kijkt naar onze auto en knikt, ik denk dat jullie er wel komen met die auto en wijst de weg. Wij volgen zijn aanwijzingen en gaan op pad. Een stukje unsealed road, zoals we verwacht hadden en een beetje hobbelig. Prima te doen. Tot er opeens enorme gaten komen en stranden met namen als Secret Bay. Toch blijven we volhouden, we hebben inmiddels al 5 km gehad, dus het kan niet ver meer zijn… dachten we. We rijden 20km/h, harder kan echt niet. We ontwijken gaten, bergen, boomstammen tot daar opeens een bordje Shipwreck Bay, 8 km komt. Geen mogelijkheid om te keren, dus maar weer door hobbelen. Uiteindelijk bereiken we de campground en bleek het ‘t allemaal wel waard te zijn. Weer een mooie baai met een prachtig strand en een mooie zee.

Omdat het weer nog steeds niet fantastisch is besluiten we niet hier te blijven. De niet mooie dagen kunnen we beter in de auto zitten. We nemen de hobbel weg terug en vervolgen onze weg richting Cape Conran en Marlo. Hier nemen we een prachtige kust route en genieten van heel wat mooie stranden en uitzichten. Hierna begint het al snel te regenen. We rijden door en passeren Lake Entrance, Bairnsdale en Sale. Omdat het nog steeds keihard regent rijden we naar Seaspray om te kijken of we daar op een camping kunnen staan, zodat we in ieder geval droog kunnen koken. Daar aangekomen blijkt dat niet te kunnen en staan we voor een dillemma. Terug naar Sale of ons oorspronkelijke plan naar Paradise beach, langs Ninety Mile Beach. We besluiten toch richting strand te rijden. Daar aangekomen worden we helemaal gelukkig. Er is een shelter om onder te koken en niet veel later wordt het droog! We lopen wat over het strand, wat van ons alleen is en genieten van de prachtige golven.
We ontmoeten twee jongens, die we in NZ op sinterklaasavond ook al hebben ontmoet en spelen ‘s avonds wat potjes kaarten met hen.

Vandaag besluiten we een dagje te blijven om even lekker bij te komen. Na een pannekoeken ontbijt gaan we lekker op het strand zitten en lezen een boek. We doen een middag dutje en gaan ‘zwemmen’. De golven zijn hier zo groot en sterk dat je op het ene moment tot je enkels in het water staat en 10 sec later met golf, tot je middel. En dat lijkt vaak meer op ren voor je leven dan zwemmen.
Helaas is de gratis douche die de lonely planet ons beloofde niet aanwezig, met een pan en een water tapje lossen we dat uiteindelijk op.
‘s Avonds maken we het veel te gezellig met een pak wijn en heel wat leuke spelletjes. Als de muggen allang slapen kruipen wij uiteindelijk de auto in.

De volgende dag begint weer met regen. We beginnen ons inmiddels thuis te voelen maar dat is niet wat we willen. En alle Australiërs zich maar excuseren, ”Ja normaal is het echt heel warm zomers, maar dit is echt een slechte zomer”. We bouwen de auto om en rijden weer richting Sale. Hier informeren we waar we een douche kunnen vinden en de mevrouw van de I-site heeft een geweldig idee: het zwembad.
We rijden naar het zwembad en gaan (na een week niet douchen) eerst even een duik nemen in het bad. Hier weken we de ergste dingen van ons af en na een uurtje verplaatsen we ons naar de douche. Hier genieten we ook veel te lang van het stromende water. Als we weer helemaal fris en fruitig in de auto zitten rijden we richting Wilsons Promotory National Park. Onderweg wordt het steeds mooier, er verschijnt blauwe lucht aan de hemel en dat hebben we al even niet meer gezien. Het laatste gedeelte van de reis rijden we door het national park en het is prachtig!
‘s Avonds ontmoeten we onze hollandse vrienden weer en uiteraard wordt er weer een potje kaarten gespeeld.

15 Januari 2011
De dag begint met wassen. Hierna gaan we een wandeling doen. We kiezen er een uit waarbij je veel wildlife schijnt tegen te komen. Wij willen nu wel eens een kangaroo van dichtbij zien dus we gaan ervoor. Het wildlife wat we uiteindelijk tegen komen is: Hele grote zwarte mieren, hele grote rode mieren, een regen worm, een libelle en een heleboel muggen. Maar niets waarop we hadden gehoopt. De middag brengen we door aan het strand en genieten van de heerlijke zee.
‘ s Avonds maken we nog een strandwandeling met de jongens en twee aussies die we ontmoeten. Al lopend over de camping komen we verschillende wombats en possums tegen. We kijken wat sterren en kruipen dan de auto in.

De volgende ochtend pakken we eerst de auto in. Hierna maken we nog één kleine wandeling met prachtige views, op de weg terug worden we gewaarschuwd voor een slang op het pad. We lopen voorzichtig maar zien niks. (Achteraf maar goed ook, want het blijkt een dodelijke te zijn) We stappen in de auto en rijden richting Melbourne. Als we het national park uit rijden zien we onze eerste kangaroo, herkauwend langs de kant van de weg. Omdat de stop bij de Mac weer iets langer duurde dan gepland komen we redelijk laat aan in Melbourne.
Australian Open dag 1, 17 januari 2011
Vroeg staan we op, om op tijd aanwezig te zijn om kaartjes te halen. Gelijk om 11 uur spelen er twee NL-ers. Thiemo de Bakker (deze kunnen we helaas niet zien want is in een groot en duurder stadion)en Robin Haase. Het is een prachtige pot en er blijken heel wat NL-ers in Melbourne te zijn! En allemaal zijn ze in het oranje. De derde NL-er voor vandaag is Arantxa Rus. Zij speelt echter pas in de 4 ronde. Uiteindelijk om 8 uur begint de wedstrijd. Het is een fantastisch gevecht en om half 11 gaan we met de winst naar huis. (Ook blijken we thuis bewonderd te zijn op het NOS journaal)

Vandaag gaan we Melbourne in. We beginnen bij de Queen Victoria Market. Er is vis, vlees, kaas, worst, delicatessen, groente, fruit, kleding, muziek etc etc te koop. En het is groot, heeeeel groot! We maken een rondje en vallen in de ene verbazing in de andere.
We vervolgen onze weg en maken een rondje langs allerlei mooie en belangrijke gebouwen. Ook lopen we een rondje door Chinatown. Eind van de middag nemen we de tram terug naar de camping.

Australian Open dag 2
Het vervolg van de Dutchies. Rus speelt gelijk om 11 uur. Het is een leuke wedstrijd maar ze maakt geen kans. De wedstrijd van Haase is gigantisch spannend. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel. Haase weet de winst binnen te slepen. Eind van de dag bekijken we nog een wedstrijd van de Bryan Brothers en Monfils. Die laatste is een geweldige wedstrijd, er wordt geen tennis gespeeld, we worden geëntertaind. Ook ontmoeten we Lisette (een vriendinnetje van de middelbare school). Zij zit al een tijdje in Melbourne en heeft een kaartje voor de wedstrijd van Federer. We kletsen bij en wisselen onze reis verhalen uit. Uiteindelijk komen we om half 1 op de camping aan, doen nog een drankje en gaan dan heerlijk slapen.

Uitslaap dag. Om 11 uur komen we de auto uit. Vandaag is een prachtige dag! Weg met de regen en de kou! We gaan vandaag naar St Kilda. Het strand van Melbourne. We lopen een rondje door de wijk en gaan heerlijk even liggen. Terug op de camping koken we nemen we nog één heerlijk lange douche (Misschien wel de laatste voor de komende week) en vieren een klein feestje omdat het de laatste avond is met onze Hollandse vrienden.

Op dit moment zijn we net vertrokken uit Melbourne en gaan richting de Great Ocean Road. De zon schijnt en het is heerlijk warm.

Er zijn 4 reacties op “Van Canberra tot Melbourne”

1. Femke says:

Meiden! Jullie maken me zoo jaloers! 😛 Ik heb ook zin om te komen! Leuk dat jullie nog met Lisette zijn gaan meeten! Ik ga nu weer bikkelen voor de studie! 😉 Have fun tijdens de Great Ocean Road! Liefs!

2. Bernadette says:

Lieve twee,

Wat waren we weer blij om mee te mogen reizen op deze manier. Natuurlijk kijkt iedereen ook nog uit naar meer foto,s. Maar we begrepen dat er technisch iets niet lukte en dat het heel erg veel tijd kost.J a en dat hebben jullie niet veel als je de verhalen leest.
    Jullie home op vier wielen ziet er niet verkeerd uit. Slaapt het ook nog een beetje? Zo te zien is hij multifunctioneel.
    Het was leuk om jullie op TV te zien. Slim met jullie zeilhesjes.
    Wat ik begrijp missen jullie de Hollandse kaas wel. Zijn er nog meer dingen die jullie missen ????????????????
    Voor ons is hetgeen wat wij missen wel duidelijk. Maar heerlijk om zo mee te mogen genieten.
    Tot het volgende reisverslag geniet nog van jullie car want voor je het weet is het 11 februari en dan moet je hem weer inleveren in Perth en moeten jullie weer met de benewagen.

Veel liefs van de drie uit Ouderkerk

3. H&H says:

Lieve dames,
    Alleen voor de temperatuur al zouden we graag ook daar in Australie zijn!!! Hier nat, kil, donker en alles wat bij een Hollandse winter hoort.
    Leuk om jullie op TV heel even in beeld te hebben gekregen! Is toch weer anders dan op een foto.
    Jullie maken wel leuke en bijzondere dingen mee hoor!!
    Blijf schrijven en foto’s sturen zodat ook wij kunnen blijven meegenieten.
    Liefs H&H

4. Engelien says:

Ik hoop dat jullie de regen nu achter jullie hebben, maar noordelijker is het nog erger geweest dat weet je onderhand wel. Je hebt een fijne auto ala we het zo zien, en lekker goedkoop ook nog om in te kunnen slapen. Hebben jullie je tentje nog? Wij hebben momenteel ee nichtje over hier die samen met een vriendin NZ rond gaan reizen. Dus zijn we van de week weer naar Muriwai en de gannets geweest!!
    Ik blijf jullie volgen via dit contact.
    Liefs!!

Laat ook een reactie achter