Sydney

Ontvang updates per email!
Geef hier jouw email adres op:

Tags

Sydney

In het vliegtuig hebben we prachtig uitzicht over zee. Er is een strak blauwe lucht. We kunnen Australië al in de verte zien liggen. Als we dichterbij komen zien we wat schepen voor de kust varen en al snel wordt Sydney groter! We zien de prachtige stranden en de mooie gebouwen. Een kwartier na de landing staan we in de aankomsthal. Hier bellen we even met Chris. Zijn vrouw Jan (zeg Djen) komt ons ophalen. We rijden naar hun huis en komen binnen in een paradijsje. We hebben een prachtige twee persoonskamer, alsof we twee princesjes zijn!
Vanavond komt Louise eten. Zij is onze derde crewmember met de Nationals in de Yngling. We krijgen een heerlijk maaltijd met gamba’s. Niet al te laat gaan wij deze avond naar bed. Het is toch vermoeiend een paar uur vliegen.

De volgende ochtend worden we niet heel vroeg wakker. In de keuken staat alles voor het ontbijt klaar en er ligt een briefje met wat tips ‘hoe in de stad te komen’. We hebben een sleutel gekregen en kunnen gaan en staan waar we willen. We nemen de bus naar de stad en gaan opzoek naar een informatiecentrum. Ook gaan we even wat inkopen doen. We kopen allebei een zwemshort voor het zeilen en een kerstkadootje voor Chris en Jan. Wat is Sydney een ongelofelijk grote stad en wat ontzettend veel mensen zijn er kerstinkopen aan het doen! Aan het eind van de middag gaan we terug. Ook deze avond krijgen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Het is duidelijk dat Chris en Jan erg van koken houden! Yum!

Vandaag gaan we weer vroeg de stad in. We nemen een kijkje bij Paddy’s Market. Dit is een gigantisch grote indoor markt. We gaan opzoek naar High heels want die hebben we nodig voor kerst en oud en nieuw. Eind van de middag smst Chris of we op tijd naar huis kunnen komen. We gaan naar de zeilclub. Er is een groep jongeren een tour aan het doen en die hebben een bbq vanavond. Dus we kunnen James, Sam en Scott weer zien! (Die hebben we afgelopen zomer in NL ontmoet tijdens het jeugd EK) We hebben een heerlijke bbq en mogen daarna mee met de groep naar de Observatory. Het is een heldere avond dus we zien veel sterren en een aantal planeten. We nemen een taxi naar huis en duiken moe ons bed in.

Inmiddels is het donderdag de 24ste van December. ‘s Ochtends zet Jan ons af bij het Maritiem museum. Ze hebben hier verschillende schepen liggen en een aantal tentoonstellingen. We bezoeken een oud werkschip, een marine schip en een onderzeeër. We gaan even ergens lunchen en bekijken dan de binnen exposities. Dit hadden we beter niet kunnen doen. Er is een gigantisch grote tentoonstelling over haaien. Met levensgrote modellen, echte kaken, filmpjes van attacks, foto’s van de wonden en een kaart met alle dodelijke attacks in Sydney Harbour, daar waar wij over 3 dagen ook in een boot zitten. Maar we zijn niet bang!
‘s Avonds krijgen we weer een heerlijke maaltijd en er liggen kerstcrackers naast ons bord. Als je aan de uiteinden trekt knalt het open en krijg je een klein kadootje.

Op kerstdag ontbijten we met kerstpudding (een kersttulband). Hierna worden de kadootjes geopend. Ook wij krijgen kadootjes! Een heerlijke lippenbalsem en een luchtje. Na de kadootjes stappen we de auto in naar de andere kant van de stad. We zijn uitgenodigd bij vrienden van Chris en Jan voor een kerstlunch. We worden ontvangen met champagne en lekkere hapjes. Als voorgerecht krijgen we gamba’s, vis, salade en mango. Het hoofdgerecht is beef, ham, boontjes en zoete aardappel en als dessert krijgen we chocolade pudding en zelfgemaakt ijs. Iedere maaltijd is voorzien van een heerlijk glas wijn, de heer des huize is een zeer grote wijnliefhebber en heeft speciaal voor kerst zijn oudste flessen uit de kelder gehaald. Na het dessert komt de koffie, port en brownies. Rond 6 uur nemen we de taxi naar huis. Deze avond is het enige wat we doen: Uitbuiken.

Boxing Day
Vandaag geen tweede kerstdag voor ons, maar boxing day. Deze dag staat voor ons en de rest van Sydney, volledig in het teken van de Sydney-to-Hobart-race. Al vroeg worden we door Crhis en Jan naar de Squadron gebracht. Hier gaan we vandaag mee met Hamish. Ook Louise onze crewmember en Alana (allemaal ontmoet in NL vorige zomer) zijn aanwezig. We drinken champagne en varen naar de start. Er zijn gigantisch veel schepen op het water. Boten die kijken en boten die meevaren. Na de start zijn ze snel weg, want het waait hard. We varen mee tot in het begin van de oceaan. Dan is alles ons al voorbij gestuifd en varen wij terug om te genieten van een heerlijke lunch. Op de club komen we Chris en Jan weer tegen en we bekijken de Yngling waar we komende dagen in gaan varen. Dan gaan we naar huis om ons een beetje op te laden voor de komende dagen.

The Nationals
27, 28, 29 Novemeber, Sydney Harbour

Dag 1
We zijn op tijd op de club, om even te kijken hoe alles in onze yngling werkt en om even de engelse termen in ons op te nemen. Het waait 4 Bft, prima! Tijdens de wedstrijd is het toch wel even wennen, in het engels is toch even anders, er zijn erg vreemde golven hier en we moeten uitwijken voor de ferry’s die ons kruisen. Voor een eerste dag is de uitslag van 15, 12, 14 niet heel slecht (16 deelnemende boten) We eten ‘s avonds met Chris en Jan op de club. Je koopt vlees en bbqed het zelf. Jum!
Dag 2
Vandaag waait het hooguit een windkracht 2. Dat maakt het moeilijk, want door elke golf ligt de boot geparkeerd. Om meer wind te hebben ligt de baan een stuk verder richting oceaan. Hierdoor komen wij twee minuten te laat bij de start (en we zijn niet de enige). Maar het gaat ons erg goed af deze dag. Er zijn veel winddraaiingen en we weten er goed gebruik van te maken. Doordat de wind wat minder is vandaag, hebben we meer tijd om goed te communiceren en dat is terug te zien in de resultaten: 11, 10, 11. Aan het eind van de dag borrelen we gezellig met iedereen in de bar. Adrian (ook ontmoet in NL) nodigt ons uit om mee te gaan naar vrienden van hem en daar gezellig te eten. We gaan mee en komen in een gigantisch groot huis terecht. Hier is de zomer net begonnen en iedereen is terug thuis van de studie. We maken er een mexicaanse avond van met taco’s, wraps, dorito’s, tequila en mojito’s. Het wordt erg gezellig en we bellen naar Chris en Jan dat we hier blijven slapen, we zijn onze sleutel vergeten en anders moeten we voor 12 uur thuis zijn. Dus uiteindelijk wordt het ietsje later voordat we in bed liggen.
Dag 3
We hebben een fantastisch ontbijt. Geroosterd brood met ei en bacon van de bbq. De wedstrijden hier beginnen erg laat 12.25u begint onze startprocedure. Dit is omdat de wind hiervoor niet constant is. De landwind vecht tegen de oceaanwind. We arriveren op tijd en gaan de boot op. De wind is vandaag een beetje te veel. We hebben niet de kracht, niet het gewicht en al helemaal niet de tijd om te communiceren, om de boot goed te varen. Dat is jammer en een beetje frustrerend. Eind van de dag zijn we dan ook fysiek en mentaal volledig uitgeput. Het team van Hamish wint de Nationals. Dit betekend feest! We drinken de hele middag en avond champagne en eten alweer op de club!

30 December 2010
Vandaag slapen we heerlijk uit! Na het ontbijt gaan we op pad met Chris. We gaan opzoek naar een netbook. Chris heeft wat research voor ons gedaan en we rijden langs een aantal verschillende winkels. Als we zijn geslaagd rijden we nog even langs het werk van Chris. Hij showt ons waar hij dagelijks mee bezig is. Na de lunch gaan we met zijn vieren even naar de Crackerjack (De ‘grote’ boot van Chris en Jan). We brengen alvast wat spulletjes voor de volgende dag en we maken een rondje door de haven om even uit te waaien. Terug thuis verkleden we ons en stappen in de auto. We zijn vanavond uitgenodigd bij vrienden van Chris en Jan voor een bbq (National Measurer van de Ynglings, ook ontmoet in Lelystad). Ze wonen in een prachtig huis in het Noorden van Sydney. Tijdens de borrel hebben we een prachtig uitzicht op een baai en de zonsondergang. Ook hier worden we weer verwend met een heerlijke maaltijd en speciaal voor ons zijn er wat Australische specialiteiten bereid. Meat pie’s, Lam steak van een halve kilo en Pavlova. (En dan hebben we nog niks verteld over de bijgerechten) Ook hebben we deze avond onze eerste levende Possum gezien.

31 December 2010, New years eve
Vandaag staat volledig in het teken van voorbereiden op de avond. De avond begint hier ook al wat vroeger dan in NL en we worden om 3 uur op de boot verwacht. Wij gaan oudejaarsavond vieren met Hamish, Alana, Louise en nog wat mensen op een boot in de haven. Om toch een klein beetje de Nederlandse sfeer toe te voegen slaan we wat Heinekens in om mee te nemen (Dat wordt ook zeer gewaardeerd en is een echt speciaal biertje hier).
Om 2 uur ‘s middags vertrekken we en gaan we met de lightrail naar de Fishmarket. Zoiets hebben we nog nooit gezien. Hele grote hallen met alleen maar vis. 20 verschillende soorten gamba’s, kleine vissen, grote vissen, kleine krabjes, hele grote krabben, nog levende krabben, kreeften enz. Chris en Jan doen in kopen voor vanavond en wij kijken onze ogen uit. Om 3 uur ligt de Crackerjack voor de kade en stappen we op. We varen onder de Harbourbridge door, langs het Operahouse terug naar de Royal Sydney Yacht Squadron. Hier stappen we over naar de boot van Hamish. Als iedereen aan boord is varen we uit en zoeken een plekje met mooi uitzicht op de haven en de brug. We starten de borrel met heerlijke drankjes en hapjes en genieten van een mooie warme namiddag. We hebben een heerlijke avondmaaltijd en om 9 uur is het ‘kindervuurwerk’. En dit is al geweldig! Tussen 9 en 12 is er om het half uur een kleine test en gaan er wat pijlen de lucht in. Er komt niet alleen vuurwerk van de brug maar erg liggen ook verschillende pontons in het water twee aan onze kant en twee aan de andere kant van de brug. Je weet dus gewoon niet waar je moet kijken. Dan om 12 uur exact gaan het los! 12 minuten lang staan we met onze mond open ooh’s en aah’s te roepen, foto’s te maken en genieten we van de champagne. We blijven nog even liggen en varen dan terug. Terug in de haven gaan we boothoppen. We gaan overal even langs om gelukkig nieuwjaar te wensen en drinken een drankje mee! Uiteindelijk belanden we in een kooi en vallen in slaap na een fantastische NYE!

1 Januari 2011
Als we ‘s ochtends wakker worden, varen we gelijk uit. Het is en wordt een erg warme dag! We varen naar Shark Island en gooien daar het anker uit. Het is 10 uur (NLse tijd 0.00) als we ontbijten met champagne en appelflappen! Direct hierna doen we de nieuwjaarsduik want boven water is het niet om uit te houden zo warm. We dobberen wat in het rond en genieten van het prachtige uitzicht. Na een tweede ontbijtronde met fruitsalade en een tweede duik zeilen we terug.
In de middag gaan we met Alana naar Bondi beach! Daar aangekomen blijken we absoluut niet de enige te zijn die dat hadden bedacht. Wij hadden drukte verwacht, maar Alana zei dat het echt EXTREEM druk was! We liggen wat op het strand, zwemmen wat en komen de filmploeg van bondi rescue tegen. Dan gaan we naar een cafe met een prachtig uitzicht en genieten hier van een heerlijk drankje. Eind van de dag gaan we naar huis, springen onder de douche en duiken ons bed in, even wat uurtjes in halen!

2 Januari 2011
Vandaag worden we al vroeg op gehaald door Ruth en Trend (vrienden van Chris en Jan, die we met kerst hebben ontmoet). Zij nemen ons vandaag mee naar de Blue Mountains en zullen ons hun favoriete track laten zien. Het is een uurtje rijden naar de BM. Voordat we de hike beginnen halen we iets lekkers bij een bakkertje. De hike is prachtige we hebben prachtige views, zien geweldige watervallen en genieten van de wandeling. Na de lunch komt daar ineens een grote donderwolk, wij hadden natuurlijk geen regen verwacht en waren daar dus totaal niet op voorbereid, kledernat komen we dan ook bij de auto aan. Gelukkig hebben we wat reserve kleding. Voordat we terug rijden maken we een kleine tour langs leuke plaatsten. We stoppen bij de three sisters, in Katoomba en in Leura. De weg terug krijgen we nog een gigantische regenbui over ons heen, maar we weten ons goed te vermaken met wat Nederlandse les aan deze Aussies.
Terug bij Chris en Jan is er een bbq georganiseerd. Gary en Linda zijn uitgenodigd om ons wat tips te geven voor onze weg naar Perth en ook Ruth en Trend blijven eten. We hebben van Alana al eerder een kaart van Australie gekregen en schrijven alles op.

3 Januari 2011
Vandaag bezoeken we het Powerhouse museum. Als we aankomen denken we even dat het gesloten is, het ziet er donker uit en we hadden ons niet gerealiseerd dat het een nationale feestdag is hier (nieuwjaarsdag viel op een zaterdag dus dan krijgen ze een doordeweekse dag vrij). Al gauw zien we dat het niet gesloten is, er staat een gigantische rij voor de deur. Als we een half uur later binnen zijn gaan we allereest naar de Abba tentoonstelling. Hier vermaken we ons goed. Er is veel te zien en ook veel te doen, je kunt zingen, optreden, op de foto met abba etc. We laten ons even helemaal gaan! Ook de andere tentoonstellingen krijgen onze aandacht. Aan het eind van de middag gaan we richting huis.

4 Januari 2011
Vandaag is het weer beter! Er is wat blauwe lucht en ook de zon laat zich zien. We bekijken de eerste kerk van Sydney en lopen dan naar de botanical gardens. Hier genieten we van het uitzicht over de haven en een heerlijke kop koffie. Uiteindelijk komen we uit bij het Operahouse. Van dichtbij is het toch weer een heel ander gezicht. Het is een vreemd, maar prachtig gebouw. Tegen het middag uur nemen we de ferry richting manly. Hier lopen we langs alle surfwinkels en gaan uiteindelijk heerlijk op het strand liggen. We worden goed vermaakt door alle surfers. Langs nog meer surfwinkels lopen we weer terug naar de ferry we genieten nog van een ijsje en stappen dan op. ‘s Avonds gaan we uiteten met Chris en Jan om hen te bedanken. We eten bij een heel klein maar schattig restaurantje ‘Fish & Co’. We genieten van het heerlijke eten.

5 Januari 2011
Vandaag is wasdag. We willen graag alles schoon mee nemen, dus de wasmachine maakt overuren. ‘s Middags gaan we nog één keer naar de Royal Sydney Yacht Squadron, we zeilen deze middag een wedstrijd mee op de Crackerjack. Het is heerlijk weer en het is genieten.
‘s Avonds komen Hamish, Louise, Maxie, Ruth en Trend een drankje drinken en gedag zeggen. Het voelt als een echt Australisch afscheidsfeestje!

6 Januari 2011
Vandaag pikken we de auto op. Jan zet ons ‘s ochtends af bij de verhuurder en heeft ons een dik stratenboek meegegeven om de weg naar huis terug te vinden. Vanaf nu zijn we 37 dagen de eigenaar van een huis op wielen. Een prachtige Zilveren Ford Falcon inclusief krassen, deuken, airco, een ipod kabeltje, klapstoelen, een automaat en het stuur aan de rechterkant. Als dat maar goed gaat komen!
Vrij makkelijk vinden we de weg terug naar Rozelle (de wijk), we doen boodschappen en wassen dan de laatste dingen en pakken de backpacks in. We slapen nog één nachtje extra in Sydney, hierdoor kunnen we vrijdagochtend vroeg vertrekken.
Chris en Jan zijn allebei vroeg thuis vandaag. Jan maakt een fantastisch afscheidsdinner met roasted lamb. En wij zeggen echt heel veel dankjewel. Wat een geweldige tijd hebben deze twee mensen ons gegeven in Sydney! Dit zullen wij nooit meer vergeten! Wij hebben ons hier volledig thuis gevoeld.