Singapore & Maleisie

Ontvang updates per email!
Geef hier jouw email adres op:

Tags

Singapore & Maleisie

Allerliefste lezers van onze reisverslagen,

Helaas, na nog een paar hele fijn weken in Maleisie was het dan toch zover. We hebben het vliegtuig vanuit Kuala Lumpur, via Londen, terug naar Nederland gepakt en zijn inmiddels weer thuis. Ook niet helemaal erg natuurlijk, maar wel even wennen. Maar natuurlijk zijn jullie nog wel heel benieuwd naar de verhalen en foto’s van onze laatste weken Singapore en Maleisie, dus bij deze het allerlaatste reisverslag van onze trip die uiteindelijk 9,5 maand heeft geduurd. En ja, dat vloog voor ons ook om!

Vanuit Jakarta vlogen we eind juni naar Singapore. De schoonste en meest geordende stad in Azie. Dat mag wel gezegd worden. Maar je loopt hier toch niet altijd zo lekker rond aangezien je boetes van tientallen tot honderden euro’s voor alles en nog wat kan krijgen. Kauwgom kauwen op straat (wordt overigens nergens verkocht hier, kun je alleen op recept krijgen), roken, papier in het water gooien of durian meenemen in de metro. Van alles. Maar we lieten ons hier natuurlijk niet door tegenhouden en we zijn een paar dagen de stad gaan verkennen. Natuurlijk stond Little India, zoals de naam al zegt het India van Singapore, op ons programma. Want als groot fan van het Indische eten, smachtten we al naar een masala dosa, papadam of chicken malai tikka. Heerlijk! De buurt zelf deed ons natuurlijk minder aan India denken. Zeg maar gerust, 2 tegenovergestelde werelden. Verder hebben we wat musea bezocht, waaronder het Red Dot Design Museum. Leuk om even een blik in de toekomst van de technische wereld te werpen. En hebben we een wandeling gemaakt door China Town en de Botanic Garden. De laatste is erg mooi, dus zeker een aanrader!

Maar na 3 dagen Singapore hadden we het gevoel dat ons geld veel te hard ging, want ja, duur is het toch wel en vertrokken we naar Maleisie. Melaka stond als eerst op het programma. In deze stad hebben de Nederlanders jaren terug veel invloed gehad bij de opbouw, dus je ziet erg veel Nederlands aandoende huizen en gebouwen. Je waant je eventjes thuis. Daarnaast scheen je er erg lekker te kunnen eten en dat was niet gelogen. Met de eigenaar van het guesthouse hebben we 2 avonden achter elkaar een fietstocht door de stad gedaan waar we, naast wat sightseeing, het lekkerste eten hebben geproefd. Erg leuk! Verder wat gewinkeld en nog even naar de bioscoop geweest. Kost hier 2 euro, dus lekker om even bij uit te rusten tussen het winkelen door :).

Daarna werd het tijd voor onze 5 weekse zonsessie. Jawel, als je 9,5 maand reist heb je gewoon tijd om 5 weken lang met je reet op het strand te liggen! Haha! Hoe goed is dat. Omdat het regenseizoen was aan de westkust van Maleisie zijn we naar het oosten vertrokken. Op aanraden van wat andere backpackers zetten we onze tocht in naar Pulau Tioman. Dit is een bounty eiland zoals op de ansichtkaarten, heerlijk! We planden om een weekje te blijven, maar dat werden er 2. Mede doordat het WK aan de gang was en Nederland toch wel steeds verder bij de overwinning kwam. En ja, als je op het strand met je voeten in het zand en goedkoop bier (duty-free eiland) op een heel groot scherm het WK kan volgen, dan ga je niet weg natuurlijk. Nee, dan blijf je zitten waar je zit. Daarnaast hadden we een leuk Duits stel ontmoet die, vooral Michiel, bijgestaan hebben bij de wedstrijden en andersom. Erg leuk! En naast zonnen, beetje eten, beetje boekje lezen enzovoorts hebben we nog een erg mooie snorkeltrip gemaakt. Haaien gezien, een baracuda (goed dat ik pas later hoorde dat die zo je arm eraf had kunnen bijten), mooi koraal, 100000 vissen en op de koop toe nog een school dolfijnen! Voor mij zeker leuk om eens wat meer van de onderwaterwereld te zien aangezien ik niet duik. Michiel wel en die heeft hier dan ook z’n Padi Advanced gehaald, zodat hij nu met een buddy dieper mag duiken.

Omdat je het na 2 weken wel gezien hebt op zo’n eiland, was het tijd om naar de volgende te gaan. Eigenlijk zou dat Pulau Kapas zijn, een wat kleiner en rustiger eiland, maar we hebben ons laten overhalen om naar Pulau Redang te gaan. Dit scheen nog mooier te zijn. Helaas kun je hier alleen via een (duur) pakket naartoe en ben je aangewezen op een resort, waarbij je dag al voor 12 uur is volgepland. ‘s Ochtends vroeg ontbijt, dan een snorkeltrip, lunch, weer snorkellen, tea break en dan diner. Tja.. voor gezinnen of locals misschien fijn, maar ik ben blij dat we dit nooit een andere keer hebben gedaan want het viel wat tegen. Al waren de bedden hemels!

Na 3 dagen dus maar gauw door naar de Perhentians. Met eerst een tussenstop in Kuala Terrenganu, wat niet meer dan een saaie stad is met heel streng-gelovige moslims die je maar blijven aanstaren. Gauw maar een bus gepakt naar Kuala Besut om vervolgens met de boot naar Perhentian Kecil te gaan. Dit is onderdeel van een van de bekendste eilanden in Maleisie en we hadden gepland hier nog 2 weken te blijven. En wow! Dit was echt wel waar we ons hoopten te bevinden in de laatste weken van onze reis! Prachtig mooi wit strand, blauw water dat 30 graden is en wat palmboompjes hier en daar. Super dus! Het plekje waar we onze hut hadden, Bintang View, was ook prima. Helaas was er elke dag wel wat regen, maar meestal ‘s avonds dus daar hadden we weinig last van. Elke dag om 22-23 uur ons bed in, om weer om 9 uur wakker te worden en naar het strand te gaan. Niet verkeerd! En ook hier hebben we gewoon niets meer gedaan dan een boekje lezen, af en toe wat eten en alleen maar zonnen. Kortom, we hebben een klein beetje kleur opgedaan.

Maar ook aan al het goede komt een eind. We hadden nog maar 4 dagen te gaan en die hebben we in Kuala Lumpur doorgebracht. Hier waren we al 2 keer geweest voor een tussenstop, maar van de stad zelf hadden we nog weinig gezien. En nog steeds niet. Onze voornaamste doel was om hier onze laatste inkopen te gaan doen. Nog wat kleding en nog wat cadeautjes voor de thuisblijvers. Uiteindelijk gaan we met zakken vol naar huis en hebben we keihard geshopt. Dat vond ik natuurlijk helemaal niet erg :)! Naast het shoppen hebben we nog een klein beetje sightseeing gedaan. Even naar de twin towers van KL geweest en het vlinderpark gezien. En natuurlijk wat rondgewandeld door Chinatown. En niet te vergeten onze buik volgegeten met sushi! Michiel is inmiddels ook verslaafd!

En nu is het toch echt over. Als ik zo terugkijk op de reis die we samen gemaakt hebben is het wel echt geweldig geweest. Het hoogtepunt is toch wel India, althans het zuiden/midden want meer hebben we niet gezien. Ook Maleisie vonden we erg mooi. En natuurlijk kunnen we onze motortrip door Vietnam ook nooit meer vergeten. Daarnaast hebben ook de geschiedenis van Vietnam en Cambodja ons erg aangegrepen en laat dat ook wel sporen na in ons geheugen. Helaas minder mooie, maar wel zeer leerzame. En het lekkerste eten hebben we toch wel in India en Thailand gegeten. De mooiste bezienswaardigheden zijn de tempels in Madurai (India), het terracotta leger in Xi’an (China) en de Borobodur in Yogjakarta (Indonesie). En als we straks thuis zijn bedenken we vast nog veel meer mooie dingen en hebben we nog veel meer mooie herinneringen. Ja, dit zou iedereen eens in zijn/haar leven gedaan moeten hebben. Er gewoon een paar maanden op uit trekken en doen waar je zin in hebt. Niks moet, alles kan. Het gevoel van vrijheid dat je ervaart is zo fijn, dat is niet in woorden te bevatten of uit te leggen. Gewoon doen dus!

Dat was het dan. Bedankt dat jullie met zoveel plezier en interesse hebben meegelezen en zulke leuke reacties hebben geplaatst. Dat geeft een goed gevoel. Ik zou zeggen, op naar de volgende keer en dan hoop ik dat jullie dan net zo graag onze reisverslagen lezen!

Liefs,
Michiel en Denise

P.S. We hebben genoten van het feestje de 7e, ondanks de regen. Fijn jullie allemaal te zien en leuk dat er zoveel van jullie waren! En voor de vakantiegangers, bedankt voor alle lieve kaartjes!

Er zijn 5 reacties op “Singapore & Maleisie”

1. Corrie en Leen says:

Lieve schatten,
    Wat een reis!!!!! Welkom thuis.

2. Framb says:

Hey lieverds, zo te zien hebben jullie heerlijk genoten de laatste weken. Hoop dat jullie je draai weer een beetje weten te vinden in Nederland! Veel liefs en een dikke knuffel
    PS. nog maar een half jaar wachten tot we elkaar weer zien! 🙂

3. dirk en alida says:

Ha Michiel en Denise,
    leuk om nog even het laatste stukje te lezen. Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn.
    Een prachtige reis en veel herinneringen. Geniet nog maar lang na van deze bijzondere reis.
    Dirk en Alida

4. Bertie, Frank en Thom says:

Hey lieverds, heb jullie inmiddels gesproken en gezien, dat jullie ontzettend mooie dingen hebben gezien en meegemaakt. Wat een schattige spinnen hebben ze in maleisië. Genieten, Den!!!! Die ga je vast niet missen. Ik hoop, dat jullie snel weer je plekje in ons eigenste kikkerlandje zullen vinden. Heel veel succes met alles, en tot gauw ziens. Groetjes, Bertie.

5. nina says:

haiiii,
    heb net al jullie verslagen in één keer gelezen, prachtig! ben er helemaal klaar voor, wat een prachtige avonturen, we treden grotendeels in jullie voetsporen, behalve Nepal… en thailand en laos hebben wij natuurlijk al gehad. maar verder zullen we regelmatig aan jullie moeten denken, denk ik! gaaf.
    dikke kus.

Laat ook een reactie achter